Digital strategi

Vill du jobba med datadriven och mätbar digital marknadsföring? Jag hjälper dig ta fram en strategi som du direkt kan agera på.

Du anlitar inte mig för att få en papperstiger, du anlitar mig för att du vill få en konkret riktning och en tydlig checklista som hjälper dig få resultat. Som strateg är jag hands on och väldigt strukturerad. En kreativ fyrkant skulle vi kunna kalla det. Eller flumfri om du föredrar det.

Inledningsvis analyserar vi dina affärsmål och definierar din målgrupp. Därefter konkretiserar vi din marknadsförings- och säljprocess i digitala kanaler. Slutligen skapar jag en plan för hur, och vilket, digitalt innehåll du ska använda för att attrahera, engagera och konvertera din målgrupp. Metoden kallas inbound marketing på fackspråk.

Jag tar dig genom en tydlig steg för steg-process och levererar en strategi som tydligt visar vilka åtgärder som ska genomföras varje kvartal. Allra helst producerar jag innehållet du behöver också.

Mejla mig på wilda.nilsson(a)gmail.com så berättar jag mer.

Process: så här jobbar jag med inbound marketing

Steg 1: Mål och strategi

Vi kickstartar vårt samarbete med en strategisk workshop. Antingen på plats eller digitalt. Vi går igenom:

– Affärsmål & KPI:er

– Målgrupp

– Content pillars/budskap 

– Kundresa 

– SEO- och innehållsstrategi 

Steg 2: SEO-analys 

Jag gör en SEO-analys. I klartext, jag kollar hur din hemsida presterar i sökmotorer och jämför hur det går för dig jämfört med dina konkurrenter.

– Sökord, sökbeteende och länkar analyseras 

– Teknisk SEO, onpage analys och förslag på åtgärder

– Analys av nuvarande innehåll och förslag på prioriterade åtgärder

– Innehållsmässiga prioriteringar föreslås 

– Ger förslag på sökord att försöka ranka på

Steg 3: Leverans av strategi 

Jag levererar en strategi det omedelbart går att agera på och som omfattar: 

– SEO

– Innehållsplan för året anpassat utifrån kundresa och aktuella kanaler. Modellen Attrahera, Engagera och Konvertera används. 

– Fastställda KPI:er för året 

– Plan för workflows/sequences och gated content

– Övrigt enligt specifika mål/behov som framkommit på workshopen.

Steg 4: Produktion 

Nu agerar vi. Jag hjälper dig, eller leder dina underleverantörer eller medarbetare, i produktionsfasen.

– Produktion av innehåll utifrån innehållsplanen 

– Strukturerad process där ett kärninnehåll (tex en PDF) tas ut i olika kanaler som texter, filmer, inlägg i sociala medier, nyhetsbrev och annat. Inget görs ad hoc.

Steg 5: Analys och optimering

 Jag analyserar data och förbättrar både strategi och material som publicerats.

– Uppföljning av data 

– Optimering av innehåll

– Rapportering enligt KPI

– Förbättringsförslag lämnas och såväl strategi som content optimeras utifrån vad dataanalysen visar 

– Fortsatt produktion utifrån innehållsplanen

Vill du veta mer om hur ditt företag nå ut digitalt?

Tveka inte på att skicka ett mejl. Du behöver inte ha en tydlig idé om vad du vill uppnå, det snackar vi ihop oss om tillsammans. Lägre tröskel? Lägg till mig på LinkedIn så finns jag gripbar när stjärnorna står rätt.